onsdag 13. oktober 2010

Flettejakke


Garn: Viking eco-alpaca
Pinnenr: 5
Oppskrift: Fra Lene H Samsøes hefte hos Sandnesgarn

Jeg strikket denne jakka med et tykkere garn enn oppskriften tilsa. Fordi jeg rett og slett digger å strikke med tykt alpakkagarn. Strikketøyet blir tett og mykt, med tungt og fint fall. Til en ettåring fulgte jeg derfor minste størrelse, 1/2 år, i maskeantall, men strikket lengden til 1-års størrelsen. Det ble fint. Mitt resultat ble kanskje litt smalere enn originalen (jf brystvidde-målet i oppskrifta), men jeg syns min ble mer enn bred nok. Og den passet fint til mottakeren.

Mottakerens mor syns jakka var så fin at hun ville ha en til seg selv. Jeg vet ikke helt om hun vet hvor mye jobb det er å strikke en slik jakke til en voksen, men jeg har ikke avvist henne ennå. Hun fyller 30 neste år, så kanskje det kan være en gaveide? Men hvis jeg skal strikke den igjen, vil jeg heller bruke ISAGER Alpaca 2. Garnet er litt dyrere, men det er glattere og avgir ikke så mange lange hår verken under produksjon eller under bruk. Så da gjenstår vel bare omregningen og arbeidet. Puh, godt jeg har lang tid på meg. Liker ikke strikke-stress.

Men det var var virkelig en morsom jakke å strikke. Jeg liker fletter og kabler! Hvis jeg ikke hadde likt å strikke den, hadde jeg vel ikke latt meg lokke til å strikke en i voksen-størrelse. :)






Til slutt et 'fellesbilde' av baby- og småbarnskolleksjonen fra august/september i år, klar til pakking og sending:

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...