søndag 22. august 2010

Vinterpynteskjørt

Lysten til å gå med skjørt forsvinner ikke selv om det er snø. Og med den kalde vinteren vi hadde i år, ble jeg inspirert til å strikke et varmt skjørt for bruk i den kalde årstiden.
Det ble ikke ferdig før etter påske, så nå venter jeg utålmodig på vinteren igjen, og på en anledning til å pynte meg på kalde vinterdager.



Garn: Masse forskjellig svart garn
Pinnenr: 4 kanskje
Oppskrift: Ut av hodet

Inspirasjonen fra en litt perifer kollega er tydelig for dem som kjenner henne. Vi møtes på konferanser, og hun har høstet ros og kommentarer for sine skjørt i en årrekke. Men mens hun velger å bruke restegarn til sine skjørt, og dermed lage dem fargerike som få, valgte jeg å heller bruke svart garn av mange forskjellige typer, og å la teksturforskjellen være det som gjør skjørtet. Det gir et mer pyntet uttrykk, slik jeg ville ha det. Og hyppig garnbytte gjorde at det ble morsomt å strikke det.

Edit
Forsøk på en oppskrift:
Skjørtet strikkes på tvers, fram og tilbake (opp og ned) i rillestrikk. Legg opp så mange masker som du vil ha ift lengden på skjørtet. Jeg la opp 80 m til et knelangt skjørt. Det er bedre med litt for få masker enn litt for mange, for det går fint å gjøre skjørtet litt lengre helt til slutt.

Strikk rillestrikk fram og tilbake. For å få sleng i skjørtet, strikker du inn noen kiler, dvs at du snur i omgangen. Mine kiler er stort sett strikket 2 eller 3 m, snu, og så økende 2 el 3 m pr omgang, opp til toppen (i mitt tilfelle ca 2/5 opp på skjørtet), og deretter 2 el 3 m mindre pr omgang tilbake til nederste kant av skjørtet. Her er valgmulighetene mange. Korte økingsintervaller i kilene gir mye sleng, lange økingsintervaller gir lite sleng. Man kan selvfølgelig også variere høyden på kilene, ved å variere hvor mange omganger man strikker med snuing før man snur. Eller man kan lage kiler med korte økingsintervaller nederst og lange intervaller øverst, slik at sidene på kilene blir litt buet, i stedet for rettlinjet.

Mitt skjørt har fire kiler. Hadde jeg strikket det om igjen, ville jeg nok lagt inn flere, og brattere kiler (altså med lengre økingsintervaller i kilene), men når jeg har det på, syns jeg likevel det faller ganske fint slik det er nå.
Videre gjorde jeg trådbyttene i øvre kant av skjørtet (altså motsatt side av strikketøyet ift der kilene er). Dette er fordi alle trådfestene bidrar til at kanten her blir tykkere, og jeg ville heller ha en solid og tykk kant oppe på skjørtet enn nede.

Du følger denne malen med riller over alle maskene (hele skjørtet) eller deler av maskene (kiler/sleng) til strikketøyet er så langt at det sitter fint rundt livet/hoftene/bakenden. Fell så av, og sy sammen oppleggskanten og avfellingskanten.
For å få hold i øvre enden av skjørtet skal du så strikke eller hekle noen runder øverst i linningen. Jeg valgte å hekle fastmasker fordi det er mindre fleksibelt enn strikk når det er ferdig, og lettere å regulere faktisk størrelse underveis mens man hekler. Det er her du har muligheten til å øke skjørtelengden, ved å hekle (eller strikke) flere runder. Her kan du velge om du vil hekle/strikke rundt og rundt eller fram og tilbake og så feste med knapp. Det siste vil gi en åpning øverst i linningen. Jeg har gjort dette, fordi jeg liker at ting sitter godt over hoftene, og ikke sklir ned, samtidig som de helst skal være lette å få over bakenden.

Til slutt fester du tråder, syr i knapp (hvis du har valgt den løsningen), og.... ta-da, så har du et skjørt. :-D


Jeg har som sagt valgt å strikke med ulike svarte garn, mohair, alpakka, glitter og perler, i ulike tykkelser. Fordi de har ulike tykkelser brukte jeg innimellom rester av svart sokkegarn som en 'støttetråd' for å få hold i strikketøyet/skjørtet. Kilene mine har jeg også strikket i rent svart sokkegarn (enkel tråd Falk/Smart eller dobbel tråd av tynnere kvalitet).

Men alstå: farger, tekstur mm er jo fritt valg. Det er det som er så bra med dette skjørtet, at du kan lage et luftig skjørt med tynt garn og tykke pinner eller et tykt skjørt med tykkere garn og tynnere pinner. Det eneste du må regulere er maskeantallet ift lengden du vil at skjørtet skal ha.

Lykke til!!

1 kommentar:

duBedåre sa...

Superherligfantastisk skjørt! Skulle ønske du hadde en oppskrift i bakhanda til dette, for jeg skulle gjerne ha laget et selv. Spennende med ulike strukturer og skinn i de forskjellige garnene.

Ha en fin ullskjørtdag! (o:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...