mandag 6. desember 2010

Spirallue

Det er julegavelagetid, og bunkene med ferdigstrikkede saker og ting vokser i de tusen hjem. Så også i mitt, men det er selvfølgelig ubloggelig før etter julaften. Alt har likevel ikke vært julegaver den siste tida. En forsinket bursdagsgave er nå bloggeklar.

Mamma fikk påvist brystkreft på forsommeren, og i hele høst har hun gått til cellegiftbehandling. Hun mistet alt håret tidlig, så da hun ønsket seg en lue i bursdagsgave, var det selvfølgelig allerede avgjort at hun skulle få det. Vi gikk gjennom en rekke mønster på ravelry, og endte opp med spirallua til Woolly Wormhead.

 

Garn: Diverse bomullsgarn, dobbel tråd
Pinnestr: 4.5
Oppskrift: Spiral Play av Woolly Wormhead

Vi måtte gjøre noen tilpasninger. For eksempel ville mamma ha lue i bomull og ikke i ull. Og hun ville også at den ikke skulle gjøre så mye mer av seg enn å være en lue som dekket hodet. De mange spiralene var fargerike nok, så hun trengte ikke ekstra effekter i 3D eller som en hale, slik luene som det er bilde av på oppskrifta har. Men ellers er dette en oppskrift som går ut på at man jobber seg fram etter ad-hoc-prinsippet, så det er lagt opp til at man skal gjøre tilpasninger.

Heklinga av spiralene gikk relativt fort, og jeg brukte ikke mye garn til dette. Sammenføyningen var mer komplisert, og for å være sikker på at det jeg lagde ble en lue (og ikke for eksempel en grytelapp) gikk jeg til anskaffelse av et hode (også kalt tause Birgitte). Isoporhodet er praktisk. Hun hyler ikke når jeg stikker nåler i henne og hun står helt stille når jeg skal ta bilde av henne. Som samboer er hun også grei - hun roter nesten ikke. Hun er kanskje litt uttrykksløs, men hun har sin helt klare funksjon. Hodet hennes er hullete og bulkete etter at jeg har stukket knappenåler og heklenåler gjennom spiralene for å holde dem på plass og sammen.

Det har likevel tatt sin tid med denne lua. Det var vanskelig å skjønne hvor stor en lue må være, og da jeg trodde jeg var ferdig første gangen, hadde jeg bare laget en kalott. Så da var det på igjen med ny runde. I tillegg skal det nevnes at jeg hekla to runder med spiraler, for da jeg var nesten helt ferdig første gang var det en frekkas som stjal(!) posen med hekletøyet i. Makan til frekkhet. Han ble sikkert skuffa over at det ikke var f.ex lommebok i posen, men da kunne han bare spurt meg først, så ville jeg sagt at det var det ikke. Da hadde han sluppet å stjele. Uansett ble lua sendt i posten på fredag, og idag bør den vel være mottakeren i hende. Så er det bare å krysse fingrene for at den passer.

7 kommentarer:

Randi Kristin sa...

ikke noe bilde?

Marte sa...

Hæ, kommer ikke bildet fram? Hos meg vises det flott. Veldig rart.

ANNEPÅLANDET sa...

For en herlig lue!

Takk for kommentar på bloggen min! Jeg deler gjerne oppskrift, men hvor skal jeg sende den? Hvis du ikke vil legge igjen epostadressen din i kommentarfeltet på min blogg, kan du jo sende meg en pm på Ravelry, hvis du er der (jeg lette litt, men fant deg ikke)? Jeg heter annepaalandet på Ravelry.

Randi Kristin sa...

nei.. jeg ser det ikke :(

Marte sa...

Det er veldig rart. Men jeg kan ikke forstå annet enn at bildet vises for de fleste. Jeg har vært inne på bloggen fra flere maskiner, og ikke hatt noe problem. Virker som Annepålandet også så bildet uten problemer.
Jeg får vel ta med lua og vise til deg i virkeligheten i jula, da... Eller kanskje du skal prøve en annen nettleser?

Trine ;) sa...

Gratulerer, du er en av vinnerene i blogglotteriet mitt! Ta en titt her for å se hva du har vunnet: http://trineblogg.blogspot.com/2010/12/trekning-gavedryss-del-ii.html

Fint om du sender navn og adresse så snart som mulig slik at jeg kan få ekspedert ut premiene samlet.

Trine ;)

ANNEPÅLANDET sa...

Hei igjen!
Så hyggelig at du blir med på Julegave-strikken!

Forresten, fikk du eposten med sokkeopskriften? Det drøyde litt før jeg fikk sendt den avsted, så jeg lurte bare på om den kom frem?

Ha en finfin helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...