fredag 31. august 2012

Idabamsen

Vi fortsetter å ta igjen etterslepet av ubloggete prosjekter fra i vinter. :)

Det er ikke ofte jeg blir invitert i barnedåp. I slekta er det ingen tradisjon for å døpe barna, og de fleste vennene og familievennene har så store familier at de fyller bordene og mere til. Når jeg derfor en sjelden gang i mellom får invitasjon i barnedåp ender jeg opp som et spørsmålstegn når det kommer til gaver. Hva skal man gi? Jeg er jo ikke fadder, så det skal ikke koste for mye. Samtidig vil jeg helst gi noe som kan vare en stund. Slik var det også denne gangen.

En uke før dåpen befant jeg meg foran pc'en i et desperat forsøk på å finne noe billig som kunne vare lenge og være personlig. Storesøstra fikk noen sangbøker jeg selv har et sterkt forhold til da hun ble døpt for noen år siden. Saldoen på kontoen tillot ikke de store utskeielser (les: kun svært små) denne gangen, og tiden var litt for knapp til å ta sjansen på å bestille fra nettbokhandlere. I desperasjon googla jeg "strikka dåpsgave", og fikk bekreftelse fra flust med folk om at visst kan man gi strikkegaver til dåpen. I så fall ville jeg gjerne gi både noe som barnet selv kunne bruke, og noe som kunne følge henne selv om hun vokser ut av 1/2års-størrelse. Hva med trøye til Ida og en bamse med matchende trøye? En rask gjennomgang av tilgjengelig tid til strikking tilsa at det kunne gå å produsere både og. Og da var det bare å finne oppskrifter (heldigvis hadde jeg noen lånte biblioteksbøker i hylla) og legge opp ASAP!

Fotosession utenfor kirka 10 minutt før dåpen starter

Garn: Drops Alpaca Boucle til bamsen og Nøstebarns 2-tråds merino ull til trøyene
Pinnenr: 3 til alt
Oppskrift: Bamseoppskrift fra Lene Holme Samsøes bok Sødt og Blødt til bamsen og Nonstoptrøya til trøyene
Vekt: Bamse veide 72g uten fyll og trøye, bamsetrøya 22g og barnetrøya 30g

Den kommende uka ble det strikket i alle ledige minutter, bortsett fra turen til garnbutikken for å kjøpe garn og til hobbybutikken for å kjøpe vatt, begge deler til bamsen. Jeg hadde et tidsskjema, og det MÅTTE holde hvis jeg skulle kunne overrekke gaven i dåpen. Nonstoptrøya til Ida var fort unnagjort - den nærmest gled av pinnene (til tross for at jeg strikka med bambuspinner). Bamsekroppen gikk tråere, MYE tråere. Jeg innså ganske raskt at det kom til å holde hardt med det tidsskjemaet. Alpaca Boucle og p3 er ikke akkurat noen racerkombinasjon, men det måtte jo strikkes tett for at bamsen ikke skulle lekke, og Boucle-garnet gir en veldig fin og lodden bamse-effekt!

Nest siste kvelden var bamsen ennå ikke montert, og bamsetrøya var ikke en gang lagt opp. Heldigvis har man snille venninner som akkurat den kvelden kunne hjelpe å gi liv til bamsen ved å fylle den med vatt. Den kvelden gikk bamsen til sengs som seks løse, men stuffa kroppsdeler. Neste dag fikk bamsen liv - etter 2-3 monteringsforsøk lærte den å sitte og å stå, og å holde armene ned og å strekke seg fram mot meg. Utpå ettermiddagen fikk den også både syn, luktesans og et lite smil om leppene. Men fremdeles var den kald og naken. Trøya kom på pinnene utpå kvelden før dåpen. Heldigvis har man også kompiser som ikke har noe imot å holde en med selskap ut i de små timer når det er noe som bare MÅ bli ferdig. Hva skulle man gjort uten venner i en slik situasjon?

Morgenen etter puttet jeg bamsen og trøyene i sekken og satte jeg meg trøtt på toget. Bamsen kom opp av sekken utenfor kirka for å bli foreviget i den hvite krystallklare snøen. Den hadde ikke levd lenge da jeg ga den fra meg, men jammen syns jeg jeg hadde blitt godt kjent med den. Så morsomt det var å lage noe som fikk liv på den måten som en bamse får!

Needless to say: det ble ikke tid til skylling eller damping denne gangen, men verken Ida eller storesøstra så ut til å bry seg nevneverdig om det under gaveåpningen. Bamsen ble godt mottatt i den nye familien :)

Idabamsen og nonstoptrøya sammen med resten av gavene på gavebordet

4 kommentarer:

Fuglemamma sa...

Fantastisk historie om en nydelig dåpsgave!

Henriette sa...

Helt nydelig bamse. Ble akutt inspirert og fikk lyst å sette igang asap. Dessverre litt mange pågående prosjekter, så får notere den på strikkelista :)

Monstermønster sa...

Veldig, veldig sjarmerende historie om en flott bamse!

ANNEPÅLANDET sa...

Så søøøt! Det var en gave med stor omtanke bak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...