onsdag 21. september 2011

MariusMarte

Livredd for å bli slått ned i støvlene av Randi skynder jeg meg å få stoltheten ut på bloggen. Jeg må nok innse at nederlaget likevel er et faktum. Samme hvor stolt jeg er - og jeg er virkelig stolt - må jeg bøye meg i støvet for Randi som har blitt ferdig med sin genser på under to måneder. Men, her er altså min tunika. Jeg er stolt fordi den er et voksenplagg strikket på pinne 3, og fordi jeg har gjort noen tilpassinger av oppskriften, som jeg er kjempefornøyd med. Og ikke minst fordi jeg har ønsket meg en slik tunika leeeeenge, og nå har jeg den. Selvstrikket!

 

Garn: Drops alpakka (oppskriften sier Sandnes mini alpakka, men på det tidspunktet hvor jeg begynte på denne, fantes ikke det i mørkeblått, og jeg ville ikke ha svart genser)
Pinnenr: 2,5/3/3,5
Oppskrift: Tunika med rund sal (modell 4) i Sandnes hefte 'Klassikere', med egne tilpassinger

Jeg begynte på denne tunikaen da jeg hadde flere sammenhengende dager med konferanser foran meg, i slutten av november. Ensfarget glattstrikk rundt og rundt er ypperlig konferansestrikk, og bolen vokste raskt. Oppunder jul måtte den ta til takke med å være kinostrikketøy én enkelt gang, for ellers var det for mange julegaver som skulle bli ferdig. I februar en gang kom jeg til fellingene til armhull. Siden jeg ikke hadde tid til å telle akkurat da, måtte det vente. Og det måtte vente lenge. Først fordi jeg ikke orka å telle, og så fordi jeg brukte all tid på å flytte. Og da jeg hadde flytta oppdaga jeg til min store forferdelse at akkurat dette strikketøyet hadde blitt liggende igjen hos eks-husverten fordi jeg ikke hadde plass til alt i bilen. Så da måtte jeg vente til slutten av mai, når jeg skulle tilbake til gamle trakter på besøk, med å hente det. I juni begynte jeg endelig å telle. Men jeg fikk ikke talt så langt. Ikke før ovenfor nevnte Randi kom på besøk i august, kom jeg skikkelig ordentlig i gang med tellinga. Og da gikk det slag i slag. Siste maske ble strikket lørdag 27. august.
Damping og fotosession måtte likevel vente noen uker, til jeg var på besøk hos en venninne i Danmark. Ved et nedlagt fyr fant vi en god 'location' for posering.

Oppskriften var grei nok, men detaljfokuserte meg likte ikke at det så ut som om kragen stod opp på originalen. Så jeg la inn noen ekstra fellinger, og noen andre små endringer, og håpte at det ble bra. Det ble det heldigvis. Selv om jeg var fast bestemt på å rekke opp igjen dersom jeg ikke var 110% fornøyd da den kom av pinnene, ble jeg veldig glad for at jeg slapp å gjøre noe to ganger. Et annet sjakktrekk var å strikke mønsterdelen med et halvt nr tjukkere pinner. Jeg har, ærlig talt, aldri laga finere mønsterstrikk. Så det er et tips jeg skal huske på flere ganger.

Jeg har brukt tunikaen masse, og jeg har fått mange kommentarer. Jeg er fremdeles 110% fornøyd. Inntil videre bærer jeg den med nesten like stor verdighet som bunaden min. :)

8 kommentarer:

duBedåre sa...

Det er ingenting som klasikere som Marius, denne var råfin og passer jo perfekt! Bruk den med like mye stolthet som bunaden, bare mye mye oftere!

Sysleglad sa...

Knallfin! Den skal du være stolt av :)

Bundingen sa...

Gratulerer med fin tunika! Denne kan du glede deg over i mange år. Du kledde den kjempegodt. Fikk lyst til å strikke maken, men jeg har visst to tunikaer fra før... Ha en fortsatt fin kveld!

Randi Kristin sa...

hehehe... det er bra jeg kan presse deg til å blogge ;) du er kjempeflott i den! her er det damping og fotografering som gjenstår...

Fuglemamma sa...

Veldig fin marius, og artig med en sånn lang og spennende tilblivelses-historie.

ANNEPÅLANDET sa...

Den ble kjempefin! Skjønner godt at du er stolt. Og på toppen av det hele kler du den veldig godt. Bra jobba!

Marte sa...

Takk for fine og hyggelige hilsner alle i hop. Nå tåler jeg nesten ikke mer skryt for tunikaen - jeg er redd jeg vil sprekke. ;)
Ingunn: Jeg har hørt at alle gode ting er tre :)
Randi: Jeg gleder meg til publisering, og til vi skal gå mannekengoppvisning sammen. Haha.

Anne R sa...

Flott tunika! (Ikke sprekk av stolthet da, det blir så mye söl av sånt - må holde sammen i sömmene!)

Jeg fant deg via Annepålandet - og siksakvottene :) Jeg er ikke HELT overbevist om at det mönsteret du fant er likedan som dine, men... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...