onsdag 2. desember 2009

Produktiv tovehelg



På fredag kjente jeg det krible i fingrene på slutten av dagen. Randi sin nye hobbyblogg inspirerte meg, og jeg hadde mange uferdige objekter (UFOer) og ikke minst mye restegarn som ropte etter å bli brukt.

Først hekla jeg tøflene i bestemorruter
Garn: rester av vamse, fritids ol.
Pinnenr: 8
Oppskrift: Tovede og heklede tøfler av bestemorruter

Jeg forholdt meg ikke til sammensyingsmønsteret nederst, men det var mest fordi jeg hadde gjort noe lignende før:

Så tok jeg fatt i det nesten ferdige lappetøffelprosjektet
Garn: rester av vamse, fritids ol.
Pinnenr: 6
Oppskrift: Egen, her er en elektronisk versjon

Disse er altså laget over samme lest som de over, men de er strikket. Det tok selvfølgelig mye kortere tid å hekle, men de hekla ble også en del mindre enn de strikka etter toving (dette kan man jo styre ved å tove lettere).

Det siste uferdige tøffelprosjektet var frynsetøflene
Garn: Vamsegarn
Pinnenr: Husker ikke, det er kjempelenge siden. Fulgte nok oppskrifta.
Oppskrift: Fra boka "Strikk og tov"

Disse strikka jeg ferdig for snart tre år siden tror jeg nok. Men jeg ga opp når det kom til frynsene, og så har de ligget der siden. Jeg hadde bestemt meg for å tove dem uten frynser nå, men da jeg åpna posen de lå i fant jeg ut at jeg hadde lagt av masse garn, og begynt å klippe frynser. Så da gikk jeg på med dødsforakt. Jeg fant en lur måte å klippe frynser på. Jeg snurra tråd rundt hanken på syskrinet mange ganger, og så klipte jeg i to. Da ble det kjempelett å klippe like lange frynser. Hurra! Og jeg angrer ikke på at jeg tok meg bryet, for de ble mye finere med tova frynser enn de hadde blitt uten.

Her er resultatet av tøflene etter toving:

Fine, eller?



Det siste jeg gikk i gang med var tova fingerstrikka slanger av restegarn som skal bli sitteunderlag. Jeg skal sjekke ut om jeg får tak i naturgummi, så slipper jeg å sy, men ellers blir det til å sy dem sammen i fargerike spiraler. Det blir nok bra!
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...