onsdag 29. mai 2013

Norge i rødt, hvitt og blått?

Mai er en høysesong for flagg. Norske flagg som har ligget inne og vansmektet en lang og mørk vinter, har fått lufte seg jevnlig i det siste. Det liker de sikkert. Jeg liker også det, altså, jeg har bare så veldig mange ganger undret meg over fargevalget. Rødt og hvitt og blått, liksom? Hvor kom det fra? Hadde ikke denne sangen vært mye enklere å skrive, med litt andre farger? Jeg vil slå et slag for grønt! Grønt som bjørkeløvet, som gresset, som de eviggrønne bartrærne, som juletreet, osv. osv.

Jeg har tidligere røpet at brunt og grønt inngår i temafargene i livet mitt, så jeg er kanskje preget av det. Og for all del - naturen har veldig mange andre farger enn grønt. Blått og hvitt og grått og brunt, for eksempel. Brunt (eller grått) tenker jeg nok ikke på som like aktuelle flaggfarger. Det er jo en grense for hvor mange farger et flagg bør ha, og i valget mellom mange velger jeg dem jeg dem jeg syns gjør seg best, på et flagg. Hva med grønt og hvitt og blått (en litt lysere tone enn dagens, slik at den er mer lik himmelen og havet).

Men altså - dette er jo en strikkeblogg egentlig!


Garn: DROPS Baby Merino
Pinnenr: 3
Oppskrift: Trøya er en nonstoptrøye - buksa ble til av seg selv
Vekt: 47g (trøye) og 83g (bukse)

Ribbesettet er også konferansestrikk. Herved settes denne føljetongen på pause for en stund. Det kan virke som jeg har vært på veldig mange konferanser i det siste, men faktum er heller at jeg er veldig treig med å blogge. Høsten var jo bloggtørke.

Settet ble strikket i sommer. Sommeren 2012 var en terminsommer. Telefonen vibrerte stadig vekk med meldinger om at det var født små barn. Noen visste vi kjønnet på fra før, men ikke denne gangen. Heldigvis er foreldrene tilhengere av at farger er unisex, så da slapp jeg å lure så veldig før jeg gikk i gang :)

Det var enkel strikk, men dobbel ribb tar på skuldrene, så etter at jeg var ferdig med dette settet lovte jeg meg selv at jeg ikke skulle begi meg ut på like belastende konferansestrikk igjen.

        
Og til slutt: Bare for å ikke terge på meg altfor mange - jeg liker rødt, hvitt og blått også. Jeg digger Marius, for eksempel. Og jeg syns det norske flagget er fint, altså. Men hvor kom fargene fra?


Heldigvis falt det i smak hos mottakeren (både foreldre og datter), og jeg har sett det i bruk flere ganger. Det eneste som er litt vanskelig når man strikker på måfå, er å få trøye og bukse til å bli samme størrelse. Buksa varer nok litt lenger enn trøya denne gangen, men jeg tenker at det gjør ikke så mye.










1 kommentar:

Fuglemamma sa...

Det norske flaggets farger har jeg alltid tenkt på som inspirert av den franske tricoloren. Men hvor de fargene kom fra igjen, det vet jeg ikke. I alle fall var falgevalget i babysettet du har strikket utrolig flott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...